اهمیت آغوز برای نوزاد تازه متولد شده

ما در اینجا مطالب مختلفی از سلامت و روانشناسی و با شما به اشتراک میگذاریم

اهمیت آغوز برای نوزاد تازه متولد شده

۱۰۰ بازديد

یکی از موارد مهم برای هر نوزاد تازه متولد شده تغذیه او می باشد. همیشه شنیده ایم که می گویند تغذیه با شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزاد تازه به دنیا آمده است. زیرا علاوه بر تمام مواد مغذی که خداوند در شیر مادر قرار داده است و به تکامل و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بیشتر کمک می کند باعث ارتباط بهتر بین فرزند و مادر می شود و مهر مادری را هرچه بیشتر بر دل نوزاد می اندازد. البته اگر تحت شرایط خاصی بودید که نتوانستید خودتان به نوزاد شیر دهید دیگر شما مقصر نیستید و نباید ناراحت یا نگران باشید. در این مطلب می خواهیم توضیح کوتاهی در مورد اهمیت آغوز یا اولین شیر بعد از زایمان برای نوزاد بدهیم. پس حتما تا پایان مطلب را کامل بخوانید.

آغوز چیست و چه اهمیتی دارد؟

شیری که پستان ها در دو سه روز اول پس از زایمان تولید می کنند، آغوز یا ماک یا کلستروم نامیده می شود که غلیظ و زردرنگ و یا به رنگ روشن و سرشار از مواد ایمنی بخش است. این شیر خیلی شبیه شیر خوراکی که ما می شناسیم نیست اما نوزاد را در برابر عفو نت ها محافظت می کند به حدی که آن را اولین واکسن نوزاد می نامند که به صورت طبیعی انجام می شود.

آغوز  در مقایسه با شیری که پس از آن تولید می شود، دارای مقدار بیشتری پروتئین و ویتامین های محلول در چربی و برخی مواد معدنی مثل سدیم و مقدار کمتری چربی و ویتامین های محلول در آب است. گرچه حجم آغوز محدود است و در هر نوبت شیر دهی ممکن است حتی بیش از یک یا دو قاشق مربا خوری در هر پستان نباشد، اما نیاز نوزاد هم در همین حد است. جریان شیر از روز سوم تا ششم بعد از زایمان برقرار می شود.

 

4754-آغوز

آغوز چه کمکی به شیردهی در آینده می کند؟

دادن آغوز به نوزاد علاوه بر اهمیتی که بر سلامتی نوزاد و ایمنی او دارد باعث می شود نوزاد به مکیدن عادت کند و همین مکیدن ها باعث تولید شیر بیشتر در روز های آینده در سینه های شما می شود تا نوزاد از نظر تغذیه ای مشکلی نداشته باشد. بنابراین آن را جدی بگیرید و حتما آغوز را به نوزاد بدهید.

سخن آخر

تولد یک نوزاد معجزه ای بزرگ از طرف خداوند است. آغوش مادر و شیر مادر امن ترین مکان و تغذیه برای نوزاد تازه متولد شده است. به همین دلیل تا می توانید تمام تلاش خود را بکنید تا فرزندتان از این نعمت خدادای بزرگ و ارزشمند بهره مند شود. شیر مادر در سلامتی کل دوران زندگی  فرزند شما تاثیر به سزایی خواهد گذاشت و هر چه کامل تر دوران شیر دهی را تجربه کند در آینده سالم تر است

[collapse id=2889]

منبع: سلامت بانوان اوما

روش های مفید آموزش حرف زدن به کودکان

1- با صدای بلند و واضح با کودک صحبت کنید

در زمان صحبت کردن با کودکان و نوزادان، از صداهای بلند و کلمات مشخص استفاده کنید. نوزادان صداهای بلندتر را ترجیح می دهند. با تلفظ واضح و دقیق کلمات، تمایز کلمات گفتاری را برای کودک آسان کنید. پیشنهاد می شود که تا سن 6 ماهگی، به این طریق با کودک صحبت کنید و سپس لحن حرف زدن خود را کم کم به حالت معمول برگردانید. وقتی کودک حداقل 100 کلمه را درک کرد، بهتر است بیشتر اوقات با صدای معمولی تری با او صحبت کنید.

2- به کودک کمک کنید تا حرکات تان را تقلید کند

نوزادان از طریق تقلید کردن صداهایی که می شنوند، حرف زدن را یاد می گیرند. بنابراین سعی کنید مهارت تقلید کردن را به فرزندتان بیاموزید. برای اینکار می توانید دست های خود را به سمت کودک دراز کنید و از او بخواهید او هم دستانش را دراز کند و دست های شما را بگیرد. یا در مقابل او بنشینید و دست بزنید و از او هم بخواهید که دست بزند. بازی های متنوع دیگری هم برای آموزش تقلید کردن در کودکان وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

چگونه با نوزاد صحبت کنیم؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.