هفته هشتم بارداری | تکامل جنین در هفته 8 بارداری

ما در اینجا مطالب مختلفی از سلامت و روانشناسی و با شما به اشتراک میگذاریم

هفته هشتم بارداری | تکامل جنین در هفته 8 بارداری

۱۵۴ بازديد
رشد جنین در هفته هشتم بارداری

تغییرات کوچولوی خود را در هفته هشتم بارداری ملاحظه نمایید

منشعب شدن سلول های عصبی در هفته دوم بارداری

سلول های عصبی در مغز کودک شما در حال انشعاب پیدا کردن می باشند تا بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند.

ایجاد دست و مپ دست در هفته هشتم بارداری

دست به مچ دست متصل شده و قابلیت انعطاف و خم کردن از آن ناحیه بدست می آید.

‹ ›

وضعیت بدن در هفته هشتم
وضعیت جنین در هفته هشتم
سونوگرافی در هفته هشتم
توصیه ها در هفته هشتم
علائم طبیعی در هفته هشتم
هشدارها در هفته هشتم
تغذیه در هفته هشتم
ورزش در هفته هشتم

در هفته هشتم بارداری سعی نمایید ویتامین های مورد نیاز خود را در رژیم غذایی روزانه بگنجانید. در صورتیکه پزشکتان برای شما مکمل هایی را در نظر گرفت بهتر است آن ها را بعد از غذاخوردن مصرف کنید، تا به خوبی جذب شوند. در این هفته اندام اصلی نوزاد شروع به رشد می کنند و شکم شما کمی بزرگ تر می شود. ابتدا فیلم مربوط به هفته هشتم بارداری را مشاهده کرده و سپس به مطالعه مطالب مهم در این هفته در ادامه مقاله بپردازید.

هفته بعدی     هفته قبلی

[video id=43240]

بارداری هفته به هفته

وضعیت بدن درهفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری همزمان با دومین پریودی است که از دست می دهید و تا چند روز دیگر باید برای بررسی بیشتر، مورد معاینه قرار بگیرید. این معاینه طولانی ترین ملاقات شما با پزشک در دوران بارداری خواهد بود، زیرا بررسی دقیق آن کمی طول می کشد. در این هفته همچنان علائم بارداری مانند ویار و تهوع را خواهید داشت. پس از گذشت سه ماهه اول بارداری این علائم از بین رفته و شما احساس بهتری دارید. خوشبختانه پس از گذشت این سه ماه تنها 7% از زنان باردار همچنان ویار دارند.

اندازه شکم در این هفته:

همان طور که در هفته های قبل نیز به آن اشاره کردیم اندازه شکم در خانم های مختلف یکسان نیست. بنابراین ممکن است در این هفته شکمتان کاملا مشهود باشد و یا هنوز به اندازه کافی بزرگ نشده باشد که بارداری شما را نمایان کند. اما در این هفته رحم در حال بزرگ شدن است. از شروع سه ماهه دوم، پزشک  شروع به اندازه گیری شکم می کند، اما در حال حاضر، اندازه شکم مهم نیست. 

هفته 8 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 8، شما 2 ماهه باردار هستید. 


وضعیت جنین درهفته هشتم بارداری

اندازه جنین در هفته 8 بارداری در این هفته نی نی شما به اندازه تمشک است
1.6 cm :قد
1 gr :وزن

هفته گذشته همه انگشت ها بزرگ بودند ولی در هفته هشتم انگشت شصت بزرگ است. علاوه بر شصت ها استخوان های کودکتان شروع به سفت شدن می کنند و آرنج دست های فرزندتان تشکیل می شود. یکی از تکاملات اصلی این هفته شروع حرکات خودبه خودی جنین می باشد و این به این معنی است که فرزندتان از مفاصل خود استفاده می کند و شروع به حرکت کردن و لگد زدن می کند که در سونوگرافی قابل مشاهده است. اما به دلیل کوچکی جنین، شاید شما آن را حس نکنید. در زیر به طور دقیق تر تغییرات جنین را توضیح خواهیم داد:

1- اتصالات بند ناف:

در هفته هشتم، بند ناف جنین رشد می کند و ارتباطی حیاتی بین شما و جنین ایجاد می شود. از این هفته به بعد تغذیه جنین از طریق بند ناف انجام می شود.  هورمون های بدن شما سیگنال هایی برای تغییرات اساسی مبادله می کنند. دو شریان و یک رگ خونی از بند ناف در بافت ارتباطی قرار دارد. شریان های اطراف رگ باعث می شود بند ناف بسیار قوی شود. جنین در یک سر این بند و جفت در سر دیگر بند ناف قرار دارد.

2- قطب جنینی:

سلول هایی که خود را از کیسه آب جدا می کنند قطب جنینی نامیده می شوند و مرحله ای از تشکیل جنین است (فتال پل یا قطب جنینی کی تشکیل میشه؟). این قطب در هفته ششم بارداری در سونوگرافی واژینال دیده می شود و در هفته هشتم بارداری در سونوگرافی شکمی نیز دیده می شود. اندازه قطب جنینی در این هفته 14 میلی متر خواهد بود.

حقایقی در مورد فرزند شما در هفته هشتم بارداری

  • انگشتان کوچک فرزند شما شروع به تغییر می کنند.
  •  فرزند شما تقریبا 2 سانتی متر طول دارد و به اندازه یک زیتون است.
  •  دیافراگم فرزند شما که به تنفس او کمک می کند، در حال توسعه است
  •  تا هفته 20 فرزند شما از بالای سر تا پایین باسن اندازه گیری می شود.

 

تغییرات جنین
 
شما چشم های جنین را تا مدتی نمی توانید بینید، اینکه رنک چشمهایش آبی هست یا قهوه ای، اما در این هفته، شبکیه چشم های جنین شروع به تشکیل می کنند.

 
اندام جنسی جنین شروع به رشد می کند، اما هنوز برای پزشک دشوار است که جنسیت جنین شما را تشخیص دهد.

 
تا پایان این هفته، تمام اعضاء ضروری بدن و سیستم های بدن شروع به جوانه زدن و رشد می کنند.

سونوگرافی در هفته هشتم بارداری

در انتهای هفته هشتم بارداری، آرنج ها، پاها، دست ها و حتی انگشتان به صورت واضح دیده می شوند. حفرات مغز نیز به صورت سوراخ های بزرگ در سر جنین دیده می شود. سرعت ضربان قلب او به bpm 160 افزایش یافته است و قلب حدود نیمی از فضای قفسه سینه را اشغال می کند. معمولا در انتهای هفته هشتم بارداری معده پر از مایع تشخیص داده می شود.

 

سونوگرای جنین در هفته هشتم بارداری


توصیه ها درهفته هشتم بارداری

* در این هفته گرفتن دوش آب گرم به افزایش آرامش شما کمک می کند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید آب زیاد داغ باشد. زیرا آب خیلی داغ در هفته هشتم برای جنین ضرر دارد.


علائم طبیعی درهفته هشتم بارداری

1-  تهوع:

برای مقابله با حالت تهوع چند راهکار ساده وجود دارد که می توانند به بهبود وضعیت شما کمک کنند. از جمله اینکه صبح ها قبل از بلند شدن از تخت یک چیز شیرین مانند کیک یا بیسکوییت بخورید. همچنین سعی کنید در طی روز وعده‌های غذایی خود را کوچک تر، اما تعداد آن را بیشتر نمایید و از خوردن وعده‌های سنگین و زیاد پرهیز کنید. (حالت تهوع بارداری کی تموم میشه).

2-  گودی کمر:

اکنون به علت تغییر مرکز ثقل بدن، گودی کمرتان بیشتر شده است. برای راحت بودن بدن در هنگام نشستن از بالشتک های طبی که گودی کمر را پر میکنند استفاده کنید و یا یک بالش کوچک هنگام خوابیدن زیر زانوی خود بگذارید. از کفش پاشنه بلند  نیز استفاده نکنید. اگر به این نکات توجه نکنید، گوی کمر می تواند دردهای شدیدی برای شما ایجاد کند.

3-  بزرگ شدن سینه ها:

در این هفته نوک سینه‌هایتان حساس‌تر و بزرگ‌ تر شده است. نگران این موضوع نباشید سینه های شما تحت تاثیر هورمون های بارداری قرار میگیرد و برای شیردهی آماده میشود پس به همین دلیل تغییر حالت داده اند.

4-  درد ناحیه شکم و پهلوها:

در این هفته رحم شما به اندازه یک انار درشت، بزرگ شده است و به همین دلیل ممکن است در ناحیه شکم یا پهلو کمی احساس درد داشته باشید.  برخی خانم‌ها نیز در این دوران انقباضاتی را در رحم احساس می‌کنند. اگر شما هم این انقباضات را حس می‌کنید نگران نباشید کاملا طبیعی است.     

5-  خستگی و کسلی:

خستگی و ضعف در سه ماهه اول بارداری طبیعی است و در ماه های آخر بارداری نیز دوباره این خستگی مشاهده می شود. شدت ضعف در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند فعالیت و تغذیه بستگی دارد. نوسانات هورمونی در طول بارداری نقش مهمی در افزایش خستگی و ضعف ایفا می کنند. مثلا افزایش چشم گیر پروژسترون خون باعث خستگی می شود. همچنین بارداری همراه با افزایش ادرار می باشد؛ بنابراین در طول شب باید چند بار دستشویی بروید و این کار نیز از انرژی شما کم می کند. حالت تهوع و استفراغ نیز باعث کسل شدن و ضعف می شود، تا حدی که در انتهای روز حس می کنید مدت زیادی دویده اید.

6-  عوارض دیگر:

ممکن است عوارض دیگری را نیز در این هفته تجربه کنید. این عوارض شامل واریس، خونریزی لثه و گرفتگی بینی می باشند. برای جلوگیری از واریس از ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید. برای درمان خونریزی لثه نیز درهنگام مسواک زدن به دندان هایتان فشار وارد نکنید.

دکتر بیتا هرمز عضو انجمن متخصصین زنان در رابطه با عوارض این هفته اشاره کرده اند که یکی از دلایل بروز واریس علاوه بر اضافه وزن افزایش حجم سریع خون تقریبا به اندازه ۵۰ در صد می باشد که از هفته ۵ اتفاق می افتد. همچنین تکرر ادار نیز در این هفته و اوایل بارداری وجود دارد که دلیل آن فشار رحم در حال رشد بر روی مثانه میباشد رحم هنوز داخل لگن هست و وارد شکم نشده است و منجر به این فشار می گردد.


هشدارها درهفته هشتم بارداری

1. اگر بیش از حد استفراغ می کنید باید به پزشک مراجعه کنید. استفراغی که باعث از دست رفتن 5%از وزن بدن بشود نیاز به درمان دارد. این درمان ها شامل ویتامین تراپی، سرم تراپی، تغذیه کامل وریدی و تغذیه لوله ای هستند.

2. اگر تاکنون حیوانات خانگی داشته‌ اید سعی کنید آن ها را از محیط خانه‌تان دور کنید. حیوانات دارای انگل‌هایی هستند که برای جنین بسیار خطرناک است. حتی برخی از حیوانات عفونت‌هایی را به شما انتقال می دهند که باعث سقط جنین می شود.

3.  گوشت ها را به خوبی بپزید. گوشت خام ممکن است دارای عفونت‌هایی باشد که به جنین آسیب برساند. حتی بعد از دست‌ زدن به گوشت خام حتما دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

4.  برخی از خانم‌ها عادت دارند که برای جوش‌های صورت خود از محلول‌های برطرف کننده جوش استفاده می‌کنند. ممکن است که این محلول‌ها برای جنین شما خطرناک باشند؛ بنابراین حتما با پزشک پوست و زنان خود در این زمینه مشورت کنید.

5. نزدیک‌ شدن به مواد و سموم شیمیایی مانند رنگ، پاک کننده‌ها و حلال‌ها در این دوران چندان ضروری نیست. بنابراین بهتر است از این مواد دوری کنید. مواد شیمیایی در سه ماه نخست بارداری برای جنین خطرآفرین است.


تغذیه درهفته هشتم بارداری

خوردن ویتامین‌ها در این هفته بسیار مفید هستند. جنین در حال تکامل به مواد مقوی و مغذی مانند فولیک اسید، آهن و . . .  احتیاج بیشتری دارد. خوردن فولیک اسید از 3 ماه قبل از بارداری توصیه می شود و خانم های کم خون باید قبل از بارداری برای درمان فقر آهن خود اقدام نمایند. لذا مصرف این دو مکمل در همان هفته های ابتدایی بسیار توصیه می شود. مصرف فولیک اسید در بارداری را جدی بگیرید. زیرا کمبود آن باعث ناهنجاری های عصبی نوزاد در هنگام تولد می شود.

- انتخاب مولتی ویتامین مناسب، سلامتی شما و جنین را در این دوره حساس تضمین می‌کند؛ البته تغذیه سالم در دوران بارداری را نباید تنها محدود به مصرف مکمل‌ها کرد و مواد غذایی مناسب مادران باردار باید به موقع و درست تامین شوند. بصورت خودسرانه از مکمل ها استفاده نکنید و حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

دکتر بیتا هرمز متخصص زنان و زایمان در رابطه با خانم هایی که در این هفته با کم خونی روبرو هستند می گوید: "در صورت کم خونی مادر اگر تحمل قرص آهن را ندارد که اصولا بعد هفته ۱۱ تجویز می شود از نظر طب سنتی می توان از قاشقی فلزی به اسم حسوم هنگام پخت غذا استفاده کرد که یون آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند."


ورزش درهفته هشتم بارداری

شروع  ورزش قبل از حاملگی در بسیاری از موارد به شما کمک می کند. با ورزش شما عضلات قوی تر و بهتری برای زایمان طبیعی خواهید داشت و یک زایمان آرام و با درد کم تری را تجربه خواهید کرد.

ورزش کردن نه تنها دوران بارداری را برای شما راحت تر می کند. بلکه با ورزش کردن در این دوران به خودتان کمک می کنید که بعد از زایمان زودتر اضافه وزنتان را جبران کنید و آن را کاهش دهد. 


نکاتی برای پدرها در هفته هشتم بارداری:

- از آنجایی که الکل، کافئین و تنباکو بر جنین تاثیر می گذارد سعی کنید تا جایی که امکان دارید مصرف نکنید. با وجود اینکه شما جنین را در رحم ندارید، اما با مصرف این مواد همسر خود را در خطر قرار می دهید. 

- اگر همسر شما تلاش می کند قهوه و الکل را ترک کند سعی کنید به او کمک کنید. این کار نه تنها برای فرزندتان خوب است بلکه باعث سلامتی همسرتان نیز می شود. 

پیام اومایی: امیدواریم در خصوص علائم هفته هشتم بارداری اطلاعات لازم را کسب کرده باشید و مراقب خود و جنین باشید.

منبع: سلامت بانوان اوما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.